رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد

تحقق سلامت خانواده با مشارکت هرمزگانی ها



رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: سلامت خانواده یکی از طرح‌های مهم کشوری است که امسال در تمامی شهرستان‌های استان به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

به گزارش صبح ساحل، دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه ادامه داد: هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در اجرای این برنامه از سال‌های گذشته زیرساخت‌های برنامه پزشک خانواده را آماده کرده است که این طرح در شهرستان‌های حاجی‌آباد و بندرلنگه شروع شد و اجرایی شدن این برنامه در سایر شهرستان‌ها و روستاها می‌تواند اثرگذار باشد. وی با تأکید بر اینکه اجرای برنامه ملی سلامت خانواده گامی برای پوشش همگانی سلامت جامعه است اظهار داشت: بحث سلامت خانواده یکی از مباحث بسیار مهم است و مردمی‌سازی سلامت و مشارکت فعال مردم در برنامه‌های بهداشتی یک ضرورت است که امیدوارم با مشارکت مردم شاهد تحولات مثبت در این زمینه باشیم. جاودان با اشاره به هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه و شعار این هفته (سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت) گفت: همزمان با سراسر کشور برنامه‌های مختلف و متفاوتی در زیرمجموعه‌های دانشگاه و شبکه بهداشت و درمان برگزار می‌شود که مهم‌ترین گزارش‌ها از اقدامات انجام‌شده بهداشت و درمان از طریق روندهای مختلف ازجمله اصحاب رسانه، دستگاه‌های اجرایی و نماز جمعه‌ها به اطلاع عموم مردم رسانده می‌شود. وی گفت: شعار وزارت بهداشت درواقع این است که هر شهروند ایرانی یک مراقب سلامت داشته و با مراجعه و پیگیری مراقب، سلامتی خودش را پیگیر باشد. این مقام مسئول بابیان اینکه مردمی‌سازی موضوع سلامت یک ضرورت است و در برنامه‌های بهداشتی مردم باید مشارکت فعالی داشته باشند تا سلامت جامعه تضمین شود ادامه داد: چراکه درصد زیادی از بیماری‌های غیر واگیر که شاخص‌ترین آن‌ها فشارخون است درنتیجه سکته‌های قلبی و عروقی است که امیدواریم با آموزش‌ها و مشارکت مردم با نظام سلامت شاهد کاهش و مدیریت فشارخون بالا باشیم. وی با تأکید بر سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت  تصریح کرد: وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت عنوان نظام سلامت خانواده و نظام ارجاع دارد که در این نظام هر شهروند باید یک مراقب سلامت داشته باشد و به‌طورکلی هفته سلامت و برنامه‌ی وزارت بهداشت در جهت توسعه بحث بهداشت و درمان بین جامعه و به‌ویژه خانواده‌ها است. جاودان افزود: در بحث پیشگیری، موضوع سلامت خانواده از برنامه‌هایی است که به‌صورت ویژه باید موردتوجه قرار گیرد و با مشارکت مردم و همکاری مسئولان و خیرین، شهروندان سواد سلامت و همراهی خود را در بحث‌های سلامتی خودشان افزایش دهند. وی به  نقش مهم رسانه‌ها برای حساس‌سازی در جامعه نسبت به امر بهداشت و سلامت، تأکید کرد و گفت: همه افراد و سازمان‌ها در قبال حفظ، تأمین و ارتقای سلامت جامعه مسئولیت اجتماعی دارند.

 

بهره‌برداری از شناور اورژانس دریایی در جزیره بوموسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه صحبت‌های خود به توانمندی‌ها و دستاوردهای حوزه سلامت پرداخت و به ایجاد هزار تخت بیمارستانی در حوزه تأمین زیرساخت‌های درمانی اشاره کرد که این موضوع با همیاری و همکاری مسئولان و به‌ویژه استاندار و نمایندگان مجلس و دولت تحقق می‌یابد. جاودان از ساخت بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان میناب با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی و بیمارستان نفت ستاره خلیج‌فارس با پیشرفت خوبی خبر داد. وی با اشاره به اینکه در استان 23 بیمارستان وجود دارد که  15 بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی است افزود: در دو سال گذشته از فعالیت دولت تاکنون، یک‌میلیون و ۲۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان، به میزان ۱۰ میلیون خدمات بستری استفاده کردند و در این مدت ۱۰۰ هزار زایمان در بیمارستان‌های استان انجام‌شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خدمات‌رسانی بالغ ‌بر 6 هزار میلیارد ریال در حوزه بهداشت در دو سال گذشته، هزار میلیارد ریال خدمات پزشکی در مناطق روستایی، بستری شدن یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در بیمارستان‌های استان نیز اشاره کرد. جاودان همچنین به  استقرار 70 قلم تجهیزات پزشکی سنگین به ارزش ۶ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان در بیمارستان‌های استان و فعالیت 90  پایگاه اورژانس زمینی، اورژانس هوایی بال ثابت و ۴ فروند اورژانس دریایی در هرمزگان اشاره‌ای داشت و گفت: شناور اورژانس دریایی برای جزیره بوموسی بااعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و برای تجهیز این اورژانس ۲۰ میلیارد تومان نیاز است که به‌محض تأمین بودجه تعیین‌شده به بهره‌برداری خواهد رسید.  وی با قدردانی از  همیاری  خیران در بحث بهداشت و درمان استان گفت: در دو سال گذشته 42 پروژه بهداشتی به‌وسیله خیرین بااعتباری بالغ‌بر 3 هزار میلیارد ریال ساخته  و اهداشده است.

 

  

عدم شرکت بومی‌ها در استخدام‌های علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص جذب دانشجوی خارجی و پیگیری استقلال دانشگاه علوم پزشکی شرق و غرب صحبت کرد و ادامه داد: در سال گذشته استقرار و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی در شرق و غرب استان اقدام مهمی بود که بناست با صدور مجوزهای نهایی استقلال کامل این دانشکده‌ها در سطح ملی، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، خدمات بهداشتی و درمانی در شرق و غرب استان در شهرستان‌های میناب و بندرلنگه به آن‌ها واگذار شود و مردم دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند. وی کمبود نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان، همچنین عدم استقبال از رشته‌های مربوطه دانشگاهی و عدم شرکت بومی‌ها در استخدام‌های علوم پزشکی را از چالش‌های اصلی استان ذکرکرد و افزود: در یک مرحله مجوز استخدام بیش از ۲هزار نفر در استان صادر شد که حدود یک هزار نفر در آزمون‌ها شرکت کردند.

 

کمبود 453 پزشک متخصص در استان

منوچهر کمالی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این نشست با اشاره بااینکه در استان ۷۳۰ پزشک متخصص و 113 پزشک فوق تخصص داریم، گفت: در استان ۴۵۳ پزشک متخصص کمبود داریم که ۳۶۹ نفراز این کمبود پزشک مربوط به بیمارستان‌های دانشگاهی است. وی از کمبود پرستار در استان نیز صحبت کرد.

 

مطالبه 30میلیارد تومانی از سازمان‌های بیمه‌گر

حامد فلاح، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: داروخانه‌های استان ۳۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه دارند. وی این را افزود که استان 206 واحد داروخانه دارد که ۵۰ واحد آن شبانه‌روزی است. فلاح با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به پرسش‌های مردم در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و دارویی گفت: این خط در ساعات اداری پاسخگو است و خط‌هایی که به صورت 24ساعته پاسخگو هستند شامل:  سامانه صوتی 09924030190و شماره مجازی ایتا و بله 09914321190 است. وی گفت: این سامانه‌ها پاسخگوی سؤالات دارویی شهروندان است. فلاح تصریح کرد: همشهریان می‌توانند  با برقراری تماس تلفنی با سامانه 190 از مشاوره کارشناسان معاونت غذا و دارو درزمینه‌های ارزیابی کلی داروها، موارد مصرف داروها، مقدار مصرف داروها، عوارض جانبی داروها، تداخل دارو، تداخل دارو-و غذا، تداخل دارو با یافته‌های آزمایشگاهی،  مصرف دارو در بارداری و شیردهی، روش صحیح مصرف دارو، موارد منع مصرف داروها، شرایط نگهداری داروها، مقایسه دارویی، سوءمصرف دارویی، فارماکوکینتیک داروها، سازگاری دارویی، اجزای دارویی، موارد مسمومیت و همچنین اطلاع از وضعیت توزیع داروهای کمیاب اطلاع یابند.

گفتنی است: در پایان این نشست از پوستر جشنواره رسانه و سلامت هرمزگان رونمایی شد.

 

  تحقق سلامت خانواده با مشارکت هرمزگانی ها

 تحقق سلامت خانواده با مشارکت هرمزگانی ها

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها